Słownik terminów reklamowych

Przygotowaliśmy słownik pojęć reklamowych z myślą o

Wszystkich, którzy poszukują informacji na temat:

Produktów, technologii oraz określeń i terminów

wykorzystywanych w reklamie i poligrafii..

 

 

A

 

Akcydens (druk akcydensowy) – druki okolicznościowe, etykiety, formularze, druki urzędowe

 

 

 

Apla - W poligrafii jednolita powierzchnia druku

 

B


Baner
– plakat reklamowy, najczęściej jest to wydrukowany na płachcie materiału pcv przekaz informacyjnylub reklamowy.

 

 

 

 

Bilboary – Dużych rozmiarów tablica lub plakat reklamowy. Billboardy najczęściej umieszczane są na budynkach lub specjalnie przystosowanych do tego konstrukcjacjach

 

 

 

Blockout materiał wykorzystywany do produkcji 2-stronych banerów. Tkanina blackout posiada wewnętrzną „przekładke” nieprzepuszczającą światła.



 


C


CNC - ploter frezując cnc umożliwia precyzyjne wycinanie jak i grawerowanie i frezowanie tworzyw oraz drewna i aluminium.





 

CMYK - Skrót od ang. CYAN, MAGENTA, YELLOW, BLACK;  jest to zestaw czterech podstawowych kolorów farb drukarskich stosowanych powszechnie w druku kolorowym w poligrafii.



Cromalin (proof, matchprint) - oznacza próbny wydruk publikacji przygotowywanej do druku

 

 

 

 

 

 

D

Dyspensery
( podajniki) - są to pojemniki z tworzywa (pcv, plexi lub pet-u) zapewniający wygodny i praktyczny sposób ekspozycji kilku lub kilkunastu produktów w miejscu sprzedaży.

 




Dpi
z ang. dots per inch czyli liczba plamek przypadająca na cal długości. Jednostka stosowana do określenia rozdzielczości drukarek, ploterów, naświetlarek itp.

Pojęcie to jest bardzo rozpowszechnione i często stosowane także, jako potoczny zamiennik określeń pokrewnych: ppi (pixels per inch – pikseli na call) czyli jednostek rozdzielczości obrazów bitmapowych.

 

Druk cyfrowy Jest metodą druku przy pomocy maszynyny drukarskiej, która tworzy obraz bezpośrednio z przesyłanych danych komputera bez użycia nośników pośrednich oraz form drukarskich, co pozwala na zaoszczędzenie na kosztach przygotowalni i skrócenie czasu realizacji. Możliwa jest dowolna personalizacja każdej pojedynczej kopii drukowanych materiałów.  Do wydruków cyfrowych zaliczamy wydruki między innymi ploterami solwentowymi lub uv.

 

Druk uv – Druk odbywa się za pomocą specjalnych tuszy utwardzanych poprzez lamy uv zaraz po wydruku. Dzięki technologii UV można wykonywać wydruki niemal na każdym materiale o dowolnej sztywności lub elastyczności, nie tracąc przy tym na trwałości wydruków. Najczęściej stosowanymi materiałami do wydruków UV są: pcv twarde, pcv spienione, plexi, hips, szkło lub blacha.





 

DTP z ang. Desktop Publishing; termin ten oznacza komputerowe przygotowanie do druku.

Druk offsetowy -
przemysłowa odmiana druku płaskiego, w której obraz przenoszony jest z płaskiej formy drukowej na podłoże drukowe (np. papier) za pośrednictwem cylindra obciągniętego gumą, (tzw. obciągu). Offset jest obecnie jedną z najpopularniejszych technik druku.

 

Displaye - Displaye służą do ekspozycji lub sprzedaży towaru promowanego. Najczęściej wykonywane są z tworzyw sztucznych, metalu lub kaszerowanej tektury. Personalizacje na ekspozytorach wykonuje się zadrukowując lub oklejając grafiką.




 


 

F

Frontlight (frontlit)Materiał pcv stosowany w reklamie zewnętrznej do wydruku banerów. Termin określa również podświetlony od przodu nośnik reklamy.


G

Grawerowanie laserowe - Metoda trwałego znakowania przedmiotów metalowych, z tworzyw sztucznych, drewnianych, skórzanych, porcelanowych lub innych za pomocą wiązki laserowej. Grawerowanie

grawerowanie laserowe



H

Human stand -
Rodzaj nośnika reklamowego wykonanego z papieru kaszerowanego lub zadrukowanego tworzywa w kształcie człowieka w skali 1:1. Częstym formatem human standów jest wymiar 50x180cm

 


I

 

Introligatornia - rodzaj rzemiosła lub dział przemysłu poligraficznego zajmujący się oprawieniem druków, czyli wykańczaniem materiałów schodzących z maszyny drukarskiej.

 

 

 

K

Koszulki plakatowe z pcv
Formatki z pcv umożliwiające umieszczanie wewnątrz kartki z informacją, reklamą lub ceną. Koszulki najczęściej są przyklejane do róznych powierzchni za pomocą taśmy dwustronnej lub jeśli koszulka ma na otwory jest podwieszenia linką lub żyłką.

 

 



L



Lakierowanie druku - jest to pokrywanie lakierem druku.
Jest to jeden ze sposobów uszlachetniania druku, czyli podnoszenia jakości lub atrakcyjności podłoża drukowego zazwyczaj pokrytego farbą drukową.

Lakierowanie UV jest to lakierowanie powierzchni a następnie utrwalanie jej za pomocą promieni UV w specjalnie do tego przygotowanym tunelu UV.

lakierowanie uv




Litery blokowe
Litery oraz formy blokowe wycinanie ze styroduru za pomocą specjalnego plotera. Głównymi zaletami styroduru jest bardzo dobra izolacyjność cieplna, wysoka wytrzymałość na ściskanie, minimalne wchłanianie wody i trudna zapalność. Wycięte znaki możemy malować na dowolny kolor.

Litery blokowe wykonuje się również z plexi lub pcv a także specjalnie do tego przystosowanych aluminiowych profili które wygina się na kształt liter.

 

 



Listwy na półkowe (shelfliner) – są to listwy z tworzywa lub papieru w jednym kawałku lub podzielone perforacją dodatkowo zadrukowane. Shelflinery umieszcza się na krawędzi półki lub regału sklepowego z umieszczoną reklamą, logo lub ceną.

 

 

 

Laminowanie powierzchniowe uszlachetniania wyrobów papierniczych i druków, przez wprasowanie folii w podłoże. Dzięki laminowaniu wydruk jest bardziej odporny na działanie czynników zewnętrznych. Folia do laminowania może być zarówno matowa jak i błyszcząca.



 

Layout - Kompozycja układu strony publikacji, określająca m.in. rodzaj i wielkość czcionki, akapity, interlinie, stałe elementy graficzne itp.



M


Magnesy reklamowe na samochód
Reklama magnetyczna najczęściej prostokątna lub kwadratowa, w formie zadrukowanej bezpośrednio(druk uv) folii magnetycznej o grubości 0,4-0,6mm

 

 

 

 


Matchprint (proof, cromalin) -
oznacza próbny wydruk publikacji przygotowywanej do druku

 

 

 

 


Merchandising Jest to określenie działań promocyjnych, reklamowych oraz marketingowych w miejscu sprzedaży główne poprzez wykorzystanie materiałów POS.


N


O


OFFSET -
jest techniką drukarską, w której farba jest przenoszona z formy na papier za pośrednictwem obracającego się cylindra. Technika offsety najczęściej wykorzystywana jest do druku wysokonakładowego: gazety, magazyny, książki telefoniczne, ulotki, plakaty.



P


Potykacze (koziołki) -
Jest to stojak reklamowy w kształcie litery A z obustronną grafiką wydrukowaną lub wymienną. Potykacze drukowane najczęściej produkowane są z pcv, zaś potykacze na wymienną grafikę są konstrukcji aluminiowej z ramą owz.

 

 

Podstawki – podstawki reklamowe najczęściej produkowane z plexi, pcv, mdf-u lub innego materiału wspierające działania w miejscach sprzedaży i promocji (POS) eksponując produkt.


Pos (Posm) - ang. point of sales lub point of sale materials - materiały wspierające sprzedaż; sformułowanie to odnosi się do różnych rodzajów nośników reklamy typu BTL.

Materiały pos dzielą się na trwałe i miękkie. Przez miękkie określa się głównie wszelkie tanie rozwiązania bazujące na papierze, kartonie. Twarde to kasetony, regały i wszystkie te, które są wykonane z plastiku, metalu itp.


Proof (cromalin, matchprint) - oznacza próbny wydruk publikacji przygotowywanej do druku to system identyfikacji kolorów opracowany przez firmę Pantone inc. z USA


 

R

Ramki cenowe –
Są to ramki plastikowe z miejscem umożliwiającym na wsuwanie plakatu lub kieszeni z PCV na kartkę z informacją lub ceną.
Ramkę eksponuje się za pomocą stojaka teleskopowego, uchwytów magnetycznych lub haczyków do zaswieszenia.




Raster –
jest to technika sitodrukarka dająca osiągnąć różne odcienie jasności między kolorem białym a czarnym - mimo iż elementy drukujące zostały równomiernie pokryte farbą.
Drukując techniką rastra możemy uzyskać przyjścia tonalne, które mamy ograniczone w przypadku zwykłego sitodruk.

Ral - system oznaczania kolorów oparty na porównaniu z wzorcami. W ten sposób oznacza się kolory farb do metalu, samochodowych lakierów w aerozolu, samoprzylepnych folii PCV stosowanych przez plastyków i wiele innych zastosowań, w tym także farb mieszanych komputerowo, niezależnie od ich producentów

Roll-up – Jest to system wystawienniczy składający się z kasety zawierającej wydruk na tworzywie lub papierze, oraz rurkę lub stelaż, do rozwinięcia reklamy o dowolnym wymiarze Np. 85cm x 200cm. Wydruki w kasetach można zmienia dowolną ilość razy, co sprawia, że jest to bardzo opłacalny system.


 




S




Standy –
Są to stojące formy reklamowe, najczęściej eksponujące promowane produkty. Standy wykonane są zwykle z tektury falistej lub tworzyw sztucznych.

 

 



Styrodur -
Styrodur jest produktem końcowym w procesie ekstrudowania polistyrenu.  Idealnie nadaje się do zastosowań reklamowych. Ze styroduru wykonywane są reklamy przestrzenne, wycinane ploterem termicznym z płyt przypominających styropian, następnie malowane farbami akrylowymi. Ogromnym plusem tego materiału jest jego niewielka waga w stosunku do jego gabarytów, co upraszcza montaż i efektowny przestrzenny wygląd danej reklamy (Np.: litery, bryły, szyldy).





Szablony –
Szablony wycinane są ploterem laserowym lub cnc najczęściej z pcv lub polietylenu do malowania określonego wzoru lub napisu farbami lub sprayem.

 




Shelflinery –
są to listwy na półkowe z tworzywa lub papieru w jednym kawałku lub z perforacją i dodatkowo zadrukowaną. Shelflinery umieszcza się na krawędzi półki lub regału sklepowego z umieszczoną reklamą, logo lub ceną.


 

 




Stoppery –
zadrukowane zawieszki za listwę cenową przyciągające uwagę na cenę produktu.

 






Sitodruk –
Jest techniką drukowania wywodzącą się z tzw. malowania szablonowego polegająca na rozprowadzaniu farby po wcześniej specjalnie przygotowanej siatce. Farba rozprowadzona po siatce odbija wzór grafiki z siatki na drukowanym materiale.
Sitodruk jest wykorzystywany do drukowania jedno- i wielobarwnego, również wielkoformatowego, na papierze, tekturze, foliach i płytach z tworzyw sztucznych lub metalach (Np. do produkcji: plakatów, opakowań, reklam).

 




T



Termo formowanie próżniowe -
to nazwa procesu technologicznego, w którym z płaskich folii lub płyt, podgrzanych wstępnie do określonej temperatury charakterystycznej dla danego tworzywa, formuje się produkty o określonych kształtach. Stosunkowo tanie i wysoko wydajne przetwórstwo sprawia, że termo formowanie jest powszechnie wykorzystywane zarówno w produkcji opakowań, jak i produktów wielkogabarytowych. Produkty wytwarzane próżniowo w reklamie nazywa się wypraskami.

 




Tabliczki przy drzwiowe –
Tabliczki z plexi składająca się z 2 płytek plexi umożliwiających umieszczenie między nimi informacji lub reklamy. Tabliczka jest mocowana za pomocą mocowań dystansowych.

 




Traye, Tacki –
Tacki oddzielające promowane produkty, najczęściej produkowane z tworzyw sztucznych, zadrukowane lub oklejone wydrukami z ceną, logo, lub sloganem.





Tampon druk –
jest to technika druku pośredniego, polegająca na nakładaniu farby drukarskiej za pomocą miękkiego, gładkiego stempla zwanego tamponem. Za pomocą tamponu o odpowiednim kształcie wykonywany jest nadruk na nierównych i nieregularnych powierzchniach. Przez dobranie odpowiedniej farby możliwe jest drukowanie na podłożach takich jak tworzywa sztuczne, guma, szkło, metal itp.
Tampon druk stosuje się do wykonywania napisów na powierzchniach bardzo zróżnicowanych, od długopisów, przez części samochodowe aż po panele czołowe różnego sprzętu AGD i RTV.



U



W



Wypraski –
powstają z tworzyw sztucznych przetworzonych w procesie termo formowania próżniowego. Świetnie sprawdzają się, jako ekspozytory drobnych przedmiotów Np. kosmetyków





Wizytowniki –
Są to niewielkie pojemniczki wykonane z plexi lub pcv na wizytówki lub karteczki.

 

 



Wobblery, Kiwaki –
Jest to niewielka reklama wykonana z papieru lub folii pcv zadrukowanej lub oklejonej wydrukiem w kształcie kwadratu, koła lub innym, wisząca na cienkim pasku z tworzywa przyklejanym na krawędzi regału lub półek sklepowych.

 

 



Z

 

>
www.carpe-diem.com.pl - sitodruk, listwy półkowe, stojaki na ulotki, shelfstopery, pojemniki z plexi, materiały pos
© 2013 Carpe Diem M.Kowal T.Wawrzak, Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka Prywatności